nepwerkhapklaar en vooral niet te scherp

De media willen onze aandacht en maken daarom van informatie iets om te consumeren.
Hapklare brokjes en vooral begrijpelijk. Het is niet de bedoeling dat je uit je luie stoel komt om actie te ondernemen...want dan mis je het volgende reclameblok...
Het amusant maken van informatieve programma's zorgt ervoor dat die minder geschikt worden om er iets van 'op te steken'. Een amusante spanning brengt je niet op nieuwe idee├źn. Spanning focust je lichaam en geest niet op diep nadenken en zelfreflectie. Voor een creatief idee moet je niet alleen informatie consumeren maar ook reflecteren op jezelf, in alle rust nadenken zonder van buitenaf allerlei nieuwe impulsen te krijgen.

Weapons of Mass Distractionadrenaline kick

Een andere tak van sport waar de media erg van houden is spanning en sensatie, de zogenaamde adrenaline kick. Bijvoorbeeld bij een aanslag spelen de media in op onze angst en boosheid. Voorkomen dat je slachtoffer wordt van de volgende aanslag en de spannende jacht op terroristen. Dat klinkt allemaal stoer en levert lekker wat adrenaline op, maar het doet helemaal niets aan de oorzaken van het probleem. Door in te zoomen op sensatie wordt je geest eenzijdig gevoed met zaken die niet behulpzaam zijn bij het vinden van oplossingen voor problemen en het leren omgaan met de wereld om je heen.

mediacratie en macht

De media willen graag bepalen wat jij doet: zitten kijken en consumeren, o ja, en niet te vergeten: betalen.
De multimedia-wereld waarin wij leven wordt indirect gestuurd, er is niet een grote dictator die alle touwtjes in handen heeft. Mediacratie is eerder een systeem dan een aanwijsbare eenheid, een soort superApp. Een ingewikkeld netwerk van informatie en filters waarbinnen ook bijv. politieke partijen en levensbeschouwelijke stromingen opereren, probeert invloed uit te oefenen op de richting die de samenleving op gaat. De mediacratie stuurt met selectieve informatie de samenleving in de richting die zij wenst. De media zijn een macht zonder gezicht. Mediacratie functioneert indirect en wordt aangestuurd door verkoop en kijkcijfers. En natuurlijk heeft een mediacratie een moraal, een moraal die doet consumeren zodat de economie blijft draaien en het verdienmodel van multinationals en hun aandeelhouders intact blijft. Binnen dit systeem werken dezelfde mechanismen als binnen andere autoritaire systemen, ze zijn bedoeld om te manipuleren. Zo is een (denkbeeldige) vijand welkom om de aandacht af te leiden van de werkelijke problematiek.